Jan Fabre

Jan Fabre maakte drie nieuwe altaarstukken voor de Sint-Augustinuskerk. Hij liet zich daarbij inspireren door de originele schilderijen van Rubens, Jordaens en Van Dyck. De voormalige Augustijnerkerk is vandaag het ontmoetings- en muziekcentrum AMUZ.

De Antwerpse 3

In 1628 kregen de drie grootste Antwerpse barokschilders de opdracht van de Augustijnen om altaarstukken te maken voor hun kloosterkerk in de Kammenstraat. Peter Paul Rubens schilderde het doek voor het hoofdaltaar, Jacob Jordaens en Antoon van Dyck verfraaiden het Apollonia- en het Augustinusaltaar in de rechter- en linkerzijbeuk. De drie werken hangen niet meer in de kerk, maar maken deel uit van de permanente collectie van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten van Antwerpen. Ter gelegenheid van ‘Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert’ kreeg Jan Fabre volgens de historische traditie van kerkelijke opdrachten de vraag om nieuwe, permanente werken voor de Sint-Augustinuskerk te maken.

Jan Fabre

Fabre verkent in zijn interpretatie van de altaarstukken niet alleen de barokke beeldtaal maar vertrekt ook vanuit de drie huidige functies die AMUZ vervult: die van concertzaal, van ontmoetings- en zakencentrum en van opnamestudio. Met respectievelijk ‘Het monastieke optreden’, ‘Het mystieke contract’ en ‘De extatische opname’ vertaalt hij de altaarstukken van Jordaens, Van Dyck en Rubens naar de taal van 2018. In de werken komen de kernelementen uit Fabres oeuvre samen: het lam, het vuur, de vrouw, spiritualiteit en de diamant, als symbool voor zijn liefde voor Antwerpen.

Juweelkever

Als materiaal om zijn alternatieve interpretaties vorm te geven, koos Fabre voor de dekschilden van de juweelkever. Hij gebruikte deze techniek al eerder in de Spiegelzaal van het Koninklijk Paleis, waarvan hij het plafond transformeerde tot een Heaven of Delight. Het picturale effect van de schilden van de juweelkever houdt het evenwicht tussen mozaïek en de klassieke olieverf. De dekschilden hebben door de lichtreflectie elk een totaal andere intensiteit. Dit zorgt voor een letterlijke metamorfose van het beeld bij een veranderende lichtinval.

Collagetekeningen

De altaarstukken zijn ontstaan uit verschillende collagetekeningen van Fabre. Deze tekeningen zijn eveneens in Antwerpen te bezichtigen. De tentoonstelling loopt van 6 juli tot 4 november in kunstgalerij Rossaert in de Nosestraat. Ze is gratis toegankelijk elke vrijdag en zaterdag van 13 tot 18 uur.

AMUZ | vanaf 03.07.2018

Angelos Bvba | foto Stephan Vanfleteren

Contact

Kammenstraat 81
Antwerpen
+32 32 02 46 69
http://www.amuz.be
info@amuz.be

Book now

Opening Days

From: 2018-09-03 Until: 2018-12-10
1 14:00 - 20:00

Special opening days

Special closing days

Individual visitors

Price per person:

Reduction rates

Card holders

City Card: .

Groups

Prices

Schools

Prices

Anderen bekeken ook

[object Object]